جاذبه ها:  رکابزنی در طبیعت بکر و در دشت های سر سبز لرستان، عبور از دشت و در خاتمه از دره سرسبز منتهی به آبشار، تجربه اقامت در چادر (کمپ)، شب نشینی دور آتش، آشنایی با مردمان روستایی و زندگی ساده این مردمانی بی آلایش و مهربان و صحنه هایی که دیدنش آرزوی دست نیافتنی این روزهای زندگی شهری ماست...

بدون اغراق میتوان گفت منطقه‎ای کوهستانی و دامنه‎های رشته کوه زاگرس آبشار بیشه در منطقه یکی از مناظر نادر بشما می آید در شرق تپه‎های کلاه کوه و در شمال، کوه ازگن که مشرف به روستا و چشمه پریان در شرق و در دوردست‎ها در ارتفاعات از کنار آبشار از مناطق بکر و دیدنی است. رودخانه خروشان و نهرهای تأمین‎ کننده آب آبشار که به رودخانه می‎ریزد و منطقه جنگلی- کوهستانی اطراف از دیگر ویژگی‎های جغرافیایی منطقه تلقی می‎شود. به علت همجواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه از این آبشار و از طرفی هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه‌های بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده‌است.

جاده ی خرم آباد – آبشار بیشه
آبشار بیشه خرم آباد در موقعیت جغرافیایی E485241 N331949 در استان لرستان واقع است.  آبشار بیشه  یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در بخش پاپی خرم آباد و در ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده است. این آبشار در دل کوههای زاگرس در شهرستان خرم آباد قرار گرفته‌است و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. این آبشار در کنار راه آهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته‌است و از این رو پذیرای مسافران است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر و در برخی گزارش ها  58 متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر می باشد. 


منطقه:  خرم آباد

نـوع فعـالـیت: دوچرخه سواری متوسط با استراحتهای لازم در طول مسیر (روز اول 33 کیلومتر، روز دوم 26 کیلومتر و روز سوم 26 کیلومتر)  که مسیر روز اول سرپایینی و آسفالت و روز دوم سربالایی و روز سوم مسیر برگشت به درود یربالایی و سرازیری خاکی و آسفالت می باشد. 

درجه سختی: 3 از 6

روزها

شرح برنامه روزانه

دوشنبه
 
13/3/98 

قرار راس ساعت 9:00- بارگیری دوچرخه ها وحرکت ساعت 9:45 ازخیابان گلگار جنب مجتمع رفاهی پتروشیمی (جاده زنجان،بیجار، همدان وخرم آباد)، گردشگران در حدود 15 ساعت در داخل اتوبوس، شب مانی درخانه کوهنوردی

سه شنبه
 14/3/98  

صرف صبحانه در بروجرد و ادامه مسیر به سمت جاده خرم آباد، جهت رسیدن به منطقه شروع دوچرخه سواری، 25 کیلومتر بطرف جاده خرم آباد – اول مسیر آبشار بیشه شروع رکابزنی – بعد از یک سرازیری کوتاه یک مسیر باشیب ملایم تا 14 کیلومتر سربالایی بعد حدود 20 کیلومتر سرازیری در مسیری سرسبز و زیبا و بر پایی چادرها و صرف ناهار درکنار آبشار وعصرآب تنی در برکه آبشارو صرف شام بصورت گروهی، شب نشینی در خانه کوهنوردی

چهارشنبه
15/3/98

صرف صبحانه، جمع آوری وسایل اضافی در اتوبوس – حرکت دوچرخه سواران به سمت الیگودرز و طی مسافت حدود47 کیلومتراز الیگودرز با ماشین بسمت دریاچه - شروع دوچرخه سواری در مسیری بسیار زیبا در دل طبیعت (در این روز رکابزنان بکرترین مناظر طبیعی را در مسیر دریاچه مشاهده خواهند کرد.) – رکابزنی درسربالایی ملایم و خاکی وناظر  چشمه های متعدد، نفرات پیاده با مینی بوس با وسایل شب مانی بطرف پارکینگ رفته وسایل را در پارکینگ به قاطر زده و 6 ساعت پیاده روی تا دریاچه دارند. گشت گذار اطراف دریاچه وصرف ناهار در کنار دریاچه اقامت در کمپ در چادروصرف شامی دلچسب پس از یک روز طبیعت گردی با دوچرخه سواری و پیاده روی.

پنجشنبه
 16/3/98  

صرف صبحانه، جمع آوری کمپ، انتقال چادر ها و وسایل اضافی با چهار پایان تا پارکینگ توسط کوهنوردان و برگشت مسیر تا اتوبوس در درود، رکابزنی از دریاچه تا درود وبارگیری دوچرخه ها و وسایل در ماشین وحرکت به سمت تبریز،صرف نهار و شام بین راه، استراحت روزانه در اتوبوس

جاذبه ها: روز دوم رکابزنی رشته کوه اشترانکوه و دره های سرسبز مشرف به دریاچه کهر با چشمه های جوشان با آب خنک در استان لرستان است. دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در میان رشته‌کوه اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌است. گهر شامل ۲ بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ متر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد.

گهر

جاده ی الیگودرز – دریاچه گهر

جهت دسترسی به دریاچه گهرکوتاهترین،زیباترین وملایمترین مسیر ازسمت شهرستان الیگودرزمیباشد که درچندسال اخیرمورداستفاده کوهنوردان وطبیعت گردان قرار گرفته است.این مسیر به دوبخش ماشین رو وپیاده رو تقسیم میشود که بخش ماشین رو حدود۶۵ کیلومتر میباشد که ۴۵کیلومترآن جاده آسفالته و۲۰کیلومترآن جاده شنی میباشدوحدود ۶کیلومترپیاده روی دریک مسیرزیبا شما رابه دریاچه گهرخواهدرساند. پس از حرکت ازالیگودرز میبایست روستاهای جوشان،زازم،برم،خان آباد وچشمه یاراپشت سرگذاشت ودرانتهای مسیرآسفالته به دشت دالانی(دشت لاله های واژگون) خواهید رسیدکه درماه اردیبهشت زیستگاه هزاران لاله وازگون میباشدوازاینجا به بعد جاده آسفالته به اتمام میرسد ومیبایست حدود ۲۰ کیلومتررا دریک جاده شنی ناهموار ودرامتداد یک رودخانه زیبا با مناظر زیبا طی کنید تادرنهایت به بالای تپه ای به نام تابله خواهید رسید که تعدادی قبرمربوط به مردم محلی درآنجا قراردارد.

منطقه:  الیگودرز

درجه سختی: 4 از 6

 

وسیله نقلیه: اتوبوس 40 نفره 

روز(ها)

صبحانه

ناهار

شام

ماشین

اقامت

دو شنبه
13/3/98

--

رکابزنان

رکابزنان

--

کمپ (خانه کوه نوردان)

سه شنبه
14/3/98

موسسه

موسسه

رکابزنان

موسسه

کمپ (خانه کوه نوردان)

چهارشنبه
15/3/98

موسسه

موسسه

رکابزنان

موسسه

کمپ (چادر کنار دریاچه)

پنجشنبه
16/3/98

موسسه

رکابزنان

رکابزنان

موسسه

استراحت شبانگاهی در اتوبوس

 لطفا به منظور رعایت اصول زیست محیطی، از آوردن لیوان و ظروف یکبار مصرف خودداری نمایید.


توجه: با توجه به نوع اقامت در این سفر مهیج (کمپینگ) رکابزنانی که چادر مسافرتی دارند قبلابا گروه هماهنگی کنند

توجه: جهت کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف در این سفر هیچگونه ظرف یکبار مصرفی از طرف گروه نخواهد شد لذا به همراه داشتن لیوان شخصی- بشفاب و قاشق الزامیست.

شرایط ثبت نام و اطلاع رسانی

1) ثبت نام از اعضای فعال گروه

2) اطلاع و پذیرش قوانین و شرایط شرکت در برنامه های گروه رکابزنان سبز


3) شما می توانید با کارتهای عضو شتاب هزینه برنامه را به شماره کارت  5859831022037120 بانک تجارت بنام خسرو بلوری واریز کنید و تصویر فیش را به پیوی آقای بلوری ارسال کنید. در این حالت دیگر هیچ نیازی به تماس با سرپرست ندارید و می توانید مستقیما روز برنامه در موعد مقرر در محل حرکت حاضر شوید.

شرایط و مقررات مهم
1-لطفا قبل از ثبت نام قوانین و شرایط شرکت در برنامه های گروه رکابزنان سبز تبریز را مطالعه فرمایید.
2- برنامه های اعلام شده با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل محیطی یا فنی قابل جابجایی است.

توجه: 
3- جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست از آوردن هرگونه ظروف یکبار مصرف خودداری فرمائید.
4- لطفا با دقت کامل اطلاعیه، خدمات گروه و اطلاعات تکمیلی را مطالعه نموده و در مورد هرگونه ابهام با پیوی اقای بلوری در تماس باشید.

5- جهت رفاه حال خود و سایر دوستان به موقع در محل حرکت حاضر باشید.
6- دوچرخه مورد نیاز این برنامه دوچرخه کوهستانی میباشد.و دوچرخه ای که در این برنامه استفاده می نمایید قبل از سفر آنرا سرویس و روغنکاری نموده و از پر باد بودن لاستیک ها اطمینان حاصل کنید.
7- دوچرخه ای که استفاده می نمایید توجه داشته باشید که جهت بارگیری، چرخ جلوی دوچرخه شما باید توسط ضامن باز و بسته شود و در غیر اینصورت (باز و بسته شدن توسط مهره) زمان زیادی جهت بارگیری دوچرخه شما صرف شده که باعث اتلاف وقت زمان حرکت خواهد شد.

قدر لحظه ها را بدان، زمانی می رسد که تو دیگر قادر نیستی بگویی جبران می کنم.

گهر

لوازم عمومی

پوشش

لوازم تخصصی دوچرخه

خوراکی

دفترچه بیمه و کارت بیمه ورزشی

لباس مناسب فصل

دستکش دوچرخه سواری

شام قابل حمل روز اول

کارت شناسایی (عکس دار)

به همراه داشتن شلوار بلند برای آقایان

کلاه دوچرخه سواری

تنقلات

داروهای شخصی

لباس اضافه

عینک دوچرخه سواری (فریم غیر فلزی)

میوه و میوه خشک

وسایل نظافت شخصی

یک دست لباس گرم (برای شب)

قمقمه (بطری آب کوچک)

بطری آب

کرم ضد آفتاب

چادر

لوازم پنچرگیری (کسانیکه که دوچرخه دارند)

--

کیسه خواب و پتو مسافرتی

زیر انداز

کوله قابل حمل دوچرخه سواری (جهت حمل آب، تنقلات و میوه)

 

شارژر موبایل و دوربین

روشنایی داخل چادر

چراغ قوه

 

دوستان پیاده کفش کوهنوردی یا پیاده روی بهمراه کلاه و عینک آفتابی بعلاوه کوله پشتی و قمقمه آب کافی برای 5 ساعت و تنقلات و خوراکی به همراه داشته باشند.