۴ نکته مهم در تناسب اندام و مقاومت و قدرت بدنی خود را در گرما با استفاده از دوچرخه افزایش دهید.

به قلم: آقای مهرداد منصوریان، کانون همرکابان شهری مشهد

دوچرخه سواری در گرما

1. در انتهای فعالیت ورزشی شدید ۲ ساعته مثل دوچرخه سواری، فقط حدود ۶۰ گرم چربی بدنتان کم می شود. پس خوشحال نشوید که چربی زیادی آب کرده اید! کاهش وزن بدنتان مربوط به از دست دادن آب بدن از طریق تعریق و دفع بازدمی می باشد. پس حتما در حین و بعد از فعالیت، آنقدر مایعات بنوشید که کاهش وزنی محسوسی مشاهده نکنید. 

لطفا جهت اطلاع از 3 نکته باقیمانده به ادامه مطلب مراجعه نمایید...


2. چرخ های داغ
به صورت هفتگی،‌ در بعضی از روز های هفته در میانه روز دوچرخه سواری کنید،‌ طوری که به بیشترین دمای ممکن در روز نیز برسید. در این حالت به طور قطع نیاز بدن شما در مصرف مایعات بالا می رود، استرس وارده از طرف گرما نیز بیشتر می شود. همچنین با احساس ناراحتی و گرما بر روی دوچرخه، محیط جدیدی در تمرینات شما پدید می آید. بنابراین دوچرخه سواری در زیر نور خورشید، بدن بیشتر دوچرخه سواران را با شرایط جدیدی مواجه می کند و قدرت بدنی دوچرخه سواران را افزایش می دهد.

woman's activities in cycling

3. ماشین لاغری
داشتن تناسب اندام مناسب در حین دوچرخه سواری در آب و هوای داغ یک ابزار و سلاح مفید به شمار می آید. دوچرخه سواران لاغر تر و خوش اندام تر بهتر می توانند با گرمای زیاد مواجه شوند. یکی از دلیل های اصلی این است که چربی می تواند گرمای بدن دوچرخه سوار را تشدید کند. بنابراین اگر یک دوچرخه سوار چاق در میانه روز،‌ در زیر نور خورشید از یک سربالایی بالا برود، بدن او به قدری گرم می شود که انگار یک کاپشن پشمی به تن کرده استگریه. در حالی که یک دوچرخه سوار لاغر تر، راحت تر و سریع تر از شر گرما خلاص می شود. این نوع دوچرخه سواران با داشتن تناسب اندام مناسب زمان کمتری را برای بالا رفتن از سربالایی ها یا مسیر های دشوار صرف می کنند، زیرا نسبت نیرو به وزنشان متعادل تر است.
برای بهره بردن از مزیت های این جنبه دوچرخه سواری، تاجایی چربی های بدن خود را کم کنید که لاغری بدن شما از دید دیگران بسیار واضح باشد. با اینکه این موضوع در نزد برخی از افراد غیر قابل دسترس است،‌ اما بدانید که تنها اگر در انتهای روز به خوبی چربی های بدن خود را در حین دوچرخه سواری آب کنید،‌ غذای اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره نمی شود. در رابطه با این موضوع هر چه سن ورزشکار بالاتر می رود،‌ سطح متابولیسم بدن،و سطوح فعالیت و سطح فیتنس کاهش پیدا می کند. بنابراین این جمله باید هدف جدید شما باشد: اگر چربی بسوزانم،‌ به جای یک کاپشن پشمی یک رادیاتور را با خود حمل می کنم!

Hydration in sports

4. حدود خود را بشناسید
باید این را بدانید که محدودیت های نوشیدن،‌ گرما و مقاومت بدنی شما چقدر است و با خوردن نوشیدنی های متنوع و استفاده از استراتژی های متنوع و کارآمد،‌ به این نکته پی خواهید برد که آیا یک دوچرخه سوار تطبیق پذیر با شرایط سرد هستید یا یک دوچرخه سوار ماهر در دمای داغ روزهای تابستانی!؟ محدودیت های خود را بیازمایید و مطابق با قدرت ها و ضعف های خود آن ها را تغییر دهید. برای مثال، نوشیدنی های متنوعی را بنوشید و تطبیق پذیر ترین نوشیدنی که با بدن شما تناسب پیدا می کند را قبل،‌ هنگام و بعد از دوچرخه سواری مصرف کنید.

شربت رقیق عسل و لیمو ترش، شربت سرکه انگبین، شربت شیره انگور و زنجبیل و ... نمونه هایی از نوشیدنی های مفید برای بدن در حین دوچرخه سواری هستند.