کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی:
قانون راهور برای دوچرخه سواران هم صدق میکند و این در حالی است که دوچرخه سواران از قوانین مورد نیاز اطلاع چندانی ندارند.
روح الله روزبه امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: در عصر حاضر که از یک سو دستگاههای دولتی با هدف کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت، شهروندان را به دوچرخهسواری ترغیب می کنند و از سوی دیگر شهروندان هم برای حفظ سلامتی و با هدف ورزش و گاه تفریح به استفاده از این وسیله نقلیه روی می آورند، باید رعایت مواردی در دستور کار قرار گیرد. لطفا ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید...
وی تصریح کرد: اغلب استفاده کنندگان از دوچرخه از قوانین راندن این وسیله نقلیه اطلاع ندارند و خود را جدای از کاربران ترافیک میدانند یا حتی به اشتباه خود را عابر پیاده تصور میکنند.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم که «پیاده» فردی غیرسوار بر وسیله نقلیه است که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیرموتوری حرکت می کند.
"دوچرخه سوار" شخصی است که بر روی یک وسیله نقلیه پدالی غیرموتوری که با نیروی انسان حرکت میکند و وسیله ای را که دارای دو چرخ متصل به یک شاسی است، میراند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل و با توجه به تعریف پیاده و دوچرخه سوار کاملاً واضح است که دوچرخه وسیله نقلیه غیرموتوری برای جابه جایی انسان و کالا در راههاست.
همه قوانینی که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای وسایل نقلیه موتوری وضع شده است، شامل این وسیله نقلیه غیرموتوری هم میشود.
روزبه با بیان اینکه رنگ لباس دوچرخه سوار باید روشن باشد و این فرد کلاه ایمنی نیز استفاده کند، گفت: راندن دوچرخه بدون زین و دوترکه سوار کردن اشخاص روی دوچرخه ممنوع است، مگر با زین اضافی استاندارد که باید وی دوچرخه نصب شده باشد.
دوچرخه سوار نباید بار نامتعارف حمل کند و یا حرکت نمایشی انجام دهد؛ عبور دوچرخه سوار از نقاط شلوغ مانند پیاده روها ممنوع است.
هنگام لغزنده بودن سطح راهها، راندن دوچرخه ممنوع است و دوچرخه سواران باید فاصله طولی خود را با دیگر وسایل نقلیه حفظ کنند.
وی بیان داشت: هیچ کس حق ندارد در حالی که سوار بر دوچرخه است، به وسایل نقلیه در حال حرکت تکیه کند و آنها را وسیله حرکت خود قرار دهد.
دوچرخه سواران باید از حضور در نقاط کور کامیونها به ویژه هنگام گردش آنها خودداری کنند و در هنگام تاریکی هوا، بدون چراغ جلو و عقب، شبرنگ و نورتاب، دوچرخه سواری نکنند.
روزبه افزود: والدین، مسئول کنترل فرزندانی محسوب می شوند که هنوز به سن قانونی نرسیده اند و در حال دوچرخه سواری هستند.
وی یادآور شد: دوچرخه سواران باید از مسیر عبور ویژهای که برای آنها تعیین شده است، عبور کنند و در صورت نبود چنین مسیری به طور کامل از طرف راست راه و همسو با جریان ترافیک نه برخلاف آن حرکت کنند و از عبور و مرور در بزرگراهها و محلهایی که سرعت وسایل نقلیه بالاست خودداری نمایند.
منبع: خبرگزاری فارس
به نقل از کانال تلگرامی دوچرخه سوار ایرانی
آئین نامه راهنمائی و رانندگی و دوچرخه
ماده 167 - عبور موتور سیکلت و دوچرخه از پیاده رو و وسط دستجات، بازار و نقاط شلوغ ممنوع میباشد.
ماده 168 – موتور سیکلت و دوچرخه سواران حق ندارند هنگام رانندگی بار نامتعارف و اشیای دیگری حمل کنند یا حرکات نمایشی که نیازمند برداشتن دست های آنان از روی فرمان باشد انجام ندهند.
ماده 169 – راندن موتور سیکلت و دوچرخه هنگام لغزنده بودن جاده ها ممنوع است.
ماده 170 – رانندگی با دوچرخه فاقد زین ممنوع است.
ماده 171 – دوترکه سوار کردن اشخاص روی دوچرخه ممنوع است، مگر آنکه زین اضافی استاندارد برای اینکار داشته باشند.
ماده 172 – دوچرخه سواران مکلفند :
الف : هنگام حرکت به طور کامل از طرف راست راه حرکت نمایند و برای گذشتن از وسایل نقلیه ای که در کنار راه توقف کرده اند منتهای احتیاط را به عمل آورند.
ب : در صورت زیاد بودن تعداد دوچرخه سواران، باید در یک ردیف حرکت کنند، مگر آنکه معبر ویژه ای برای آنها اختصاص داده شده باشد.
ماده 205 - هیچکس حق ندارد در حالی که سوار دوچرخه، سه چرخه، اسکیت، اسکوتر یا اتومبیلهای اسباب بازی است به وسیله نقلیه در حال حرکت تکیه نماید، آویزان شدن اشخاص از وسایل نقلیه نیز ممنوع است.
ولی باید در نظر داشت که اکثر راننده ها دوچرخه هارو به چشم همان عابر پیاده میبینند و حاضر نیستند که به دوچرخه سواران راه بدهند و به نظر خیلی از رانندگان خیابان جای رکابزدن با دوچرخه نیس پس چاره ای نمیماند جز استفاده از مسیر های ویژه دوچرخه(که فقط سه چهار جا وجود دارند)اما صبر کنید عابران پیاده به این مسیر های ویژه هم رحم نمیکنند و از این مسیر ها عبور میکنند و زمانی که به آنها هشدار میدهیم،اهمیت نمیدهند.کلا باید اول اهمیت و احترام به حقوق رکابزنان و دوچرخه سواران رو به جماعت یاد بدیم.نه؟