روز هوای پاک، روز تنفس هوای پاک

اطلاعیه:
موسسه رکاب زنان سبز تبریز در نظر دارد به مناسبت گرامی داشت "روز هوای پاک" (روز 29 دی) به مانند سنوات گذشته در همکاری با سایر ارگانها همایش ویژه این روز را برگزار نماید.
لذا از عموم علاقمندان دعوت می شود پیشنهادات و یا ایده های اجرایی خود را جهت تجمیع و نهایی سازی به "خانم محمودپور" و یا "آقای ناجی"  اعلام نمایند تا با اسم خود پیشنهاد دهنده اجرا شود. ایمیل موسسه:  tgcyclist @ gmail.com
تماس با خانم محمودپور: 09144079890
تماس با آقای ناجی: 09143165233  
توضیحات تکمیلی در ادامه مطلب...

آلودگی هوا یا آلودگی ذهن ؟


این هم طنز جالب روزگار ماست به جای تعطیلى کارخانه ها ، بهبود کیفیت بنزین ، سخت گیری بر معاینه فنی اتوموبیل ها و ساختمان سازى و جاده سازی اصولى ، مدارس را تعطیل می کنیم یعنی جایی را که باید این ها را آموزش دهد !

29 دی

وضعیت هوای کلانشهر تبریز در شمالغرب کشور با جمعیتی در حدود 2 میلیون نفر در کنار قرار گرفتن در معرض آلودگی واحدهای صنعتی مانند دیگر کلانشهرهای کشور متاثر از سوخت وسایل نقلیه فسیلی است و پدیده های جوی همچون وارونگی هوا و ریزگردها این وضعیت را تشدید می کند و با این روند، روزهای ناسالم زیادی مانند پارسال و یا بیشتر از آن هم متاسفانه تجربه خواهیم کرد.

از جمله دلایل آلودگی هوای تبریز را توزیع سوخت غیراستاندارد بنزین و گازوییل، مصرف سوخت تعداد کثیر خودروهایی که در سطح شهر تردد می کنند باید برشمرد که طبق آمار حفاظت محیط زیست آذربایجانشرقی این بخش ۷۲% درصد الودگی را در برمی گیرد.
برای کاهش آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها باید ناوگان حمل و نقل عمومی را به روز کرد که در صورت عدم تغییر و تحول بنیادی حاصل از این وسائط فرسوده در آینده هزینه‌های گزافی را متوجه بخش درمان و جامعه می‌کند. بنابراین لازم است از اعتبارات دولتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود.
و همچنین ضروری است پالایشگاه تبریز کل تولید خود را به سمت بنزین یورو 4 سوق دهد تا بدینوسیله قدم موثری در جهت کاهش آلودگی کلانشهر تبریز برداشته شود.
واحد های صنعتی ۲۱ درصد سهم این آلودگی ها را در بر میگیرد که توزیع سوخت مازوت در شعاع 30 کیلومتری تبریز و اعمال محدودیت استقرار صنایع در شعاع 30 کیلومتری شهر تبریز برشمرد.

دوچرخه و آلودگی هوا
در حال حاضر سوخت نیروگاه به گاز شهری تغییر یافته ولی سوخت کوره های آجرپزی که در تاریکی شب فعال می باشند و کارخانجات همچنان فعال هستند، باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدابیر کنترل کننده ای روی این صنایع بصورت ۲۴ ساعته اعمال شود.

اشاعه فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه با اهمیت دادن مسئولین و ایجاد زیرساخت های مناسب و ایمن در شهر میتواند این وسیله سبز را برای کاهش آلودگی هوا مناسب دانست که در حال حاضر در اروپا روی این وسیله نقلیه سرمایه گذاری می کنند و نتایج ناشی از کاهش آلودگی، ترافیک و افزایش سلامتی و .... ناشی از آن قابل چشم گیر می باشد.

مسئولین محترم تا کی دست روی دست خواهند گذاشت و چاره ای برای حل این مشکل که سلامت جامعه را به خطر می اندازد و در اینده نزدیک با تعطیلی مدارس، دانشگاهها، ادارات و بازار که مملکت را به نابودی خواهد کشید، یک فکر اساسی نخواهند کرد.

آلایندگی اتومبیل های شخصی
ما می دانیم راه حل معضلات چیست نباید ساکت بشینیم و منتظر معجزه باشیم و باید حرف خود را با حرکت آرام و شعار گروههای مردم نهاد به گوش مردم برسانیم و مردم را با حرکت خود آگاه کنیم. دوستان بگوش باشید در اسرع وقت این حرکت اطلاع رسانی خواهد شد.

آلایندگی اتومبیل های شخصی

به طور کلی در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می گردد که از جمله آنها روز جهانی محیط زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و غیره می باشد. روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.

😷در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.
هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است، این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

موسسه رکابزنان سبز تبریز براساس اهداف خود و به روال سال های گذشته درصدد همفکری با مردم عزیز، برنامه ریزی و اجرای برنامه هایی از قبیل همایش، آموزش، توزیع پمفلت و ... برای تنویر افکار عمومی است. لذا از هم وطنان دغدغه مند تقاضا دارد تا ایده های خود را برای بررسی و اجرا با لحاظ اسم فرد پیشنهاد دهنده به این افراد اعلام نمائید:
@noushinmahmoudpour (خانم محمودپور) 📱09144079890
@DanielTBZ (آقای ناجی) 📱09143165233

امید است دست در دستان همدیگر به سوی شهری عاری از آلودگی پیش رویم.


هرگز نمیرد آنکس که دلش زنده شد به عشق...

قدر هوای پاک را بدانیم